Nasib Si Adik Bongsu

Nasib Si Adik Bongsu | Siapa sini anak bongsu dalam keluarganya? Angkat tangan 🙋 Kita geng! Anak ke-lapan daripada semestinya lapan orang. Dah namanya anak bongsu hehehe. Abang sulung meninggal dunia since 2000 so tinggal tujuh orang jelah laginya. Kalau termasuk abang sulung, aku ada empat orang abang dan tiga orang kakak. Jadi sekarang, tinggal tiga abang jelah lagi. Okey apa kaitannya dengan nasib si anak bongsu ni?

Inilah yang aku maksudkan hahaha. "We found you in the dustbin." Nasib dimana bila orang tanya, aku ni anak siapa? Asal muka tak sama dengan adik beradik lain? Abang sulung dengan kakak kedua muka chinese look, mata sepet. Yang kakak ketiga sama dengan abang kedua dan lain lain lagi. Bila tang aku, tak ada ikut siapa siapa pun, kecuali tahi lalat atas bibir, orang cakap ikut arwah toki. Tapi tahi lalat je? :(

Dulu masa aku kecik, kakak aku selalu cakap, arwah mak aku kutip aku dekat tong sampah, eh sumpahlah aku nangis masa tu 😂 Yelah, budak budak kan, manalah tahu dia tu bergurau ke serius HAHAHA. Lepas tu, bila dah kakak cakap macam tu, terus pergi tanya arwah mak. Arwah mak pun main peranan, pergi cakap "betullah tu, ma kutip adik kat tepi tong sampah." Maka berlarilah aku ke dalam bilik tidur sambil menangis dan terus lock pintu.

Tapi bila dah besar ni, kalau kakak aku cakap macam tu, aku sengeh kerang busuk jelah. Tahu dah dia bergurau. Takkan nak menangis lagi macam zaman budak budak dulu kan hehehe. Tak apalah tak muka sama pun dengan adik beradik lain, janji dalam surat beranak aku, memang nama arwah mak dan ayah aku hohoho.  

Dulu kalau merajuk, lari masuk bilik. Tunggulah sampai arwah mak datang pujuk. Tulis surat then selit bawah pintu biar arwah mak baca. Tulis "ma dok sayang adik, aboh je sayang adik." Yelah ayah aku jaranglah nak marah sebab aku tak membesar dengan ayah. Ayah kerja kat Kuala Lumpur since aku kecik lagi. Kalau jumpa pun time raya, kadang ayah balik sebulan sekali gitu. Kadang tu, arwah mak tak pujuk pun, sebab dia tahu aku akan keluar jugak dari bilik. Yelah, nak kencing, makan, memang tetap kena keluar bilik jugak HAHAHA. 

32 Comments

  1. adik bongsu pompuan mama yan selalu kena macam ni... "Abah kutip kat tong sampah masa tengah kerja..."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia nangis macam saya tak bila kena usik macam tu hahaha

      Delete
  2. hehehe... anak bongsu memang selalu macam nie ehhh

    ReplyDelete
  3. Adik bongsu saya lelaki (satu2nya).. yang lain2 kakak je.. yang paling kesian adik bongsu saya nie berkulit gelap. asyik kene bahan je ngan kakak2 dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Handsome lah laki kulit gelap ni. Hitam manis gitu :D

      Delete
  4. Untung jadi anak bongsu dimanjakan ibu, ayah, kakak dan abang. Kurang susah sebab kakak abang tolong macam buat kerja rumah tapi itulah kena buli.
    Alamak tidak sama rupa itu yang buat kecil hati kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kakak abang mengarah je kak NA hahaha, si bongsu ni kena lah ikut arahan. Kalau tak, kena bebel sampai cair tahi telinga HAHAHA.
      Eh zaman budak budak jelah kecil hati, zaman dah dewasa ni tak kecil hati dah :P

      Delete
  5. Adik-beradik saya pun sama hehehe :)

    ReplyDelete
  6. eh kita geng! Anak bongsu kelapan, 4 abang, 3 kakak :)

    Al fatihah buat arwah abang awak.

    ReplyDelete
  7. hahahaha memang itulah ayat yang selalu guna kat adik bongsu, dahla dia sorang lelaki... memang lah kene, kami selalu cakap ... dulu emak pungut ko dalam tong sampah tau hheheheh , dia pun nangis ngadu kat abah pastu abis kami semua kene marah hahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mujurlah abah tak join sekali usik adik kak dana. Kalau takk, 3 hari 3 malam tak habis nangis adik kak dana tu hahaha

      Delete
  8. Replies
    1. Kak syaz ni mesti kaki usik adik jugak ni kan? HAHAHA :P

      Delete
  9. hahaha kesiannnnnn but anak bongsu la plg untung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang kadang untung jugaklah atie, kadang kadang tak HAHAH :D

      Delete
    2. as an eldest, kami selalu nmpk yg bongsu ni untung

      Delete
  10. memang macam tu la adik bongsu,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannnn, jadi terimalah jelah dengan redha hahaha

      Delete
  11. Hahahahahah akk anak sulong tp xpena laaa ckp cmtuu kat adik. Ada kenaaa hempok kang. 😆

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhhh, kakak yang baik ni sebab tak cakap camtu dekat adik hahaha :P

      Delete
    2. akk baikkkk sebab adik akk anak kesayangan ibu. ada kang kene pelempang.hahahaha

      Delete
    3. Patutlah anak kesayangan ibu hahaha. Si kakak abang takutlah nak usikk adiknya hahaha. Selamat si adik daripada gurauan tu :P

      Delete
  12. kita geng! anak bongsu jugak hehe tapi takde la kena kata macam tu sebab still ada iras adik beradik lain hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha sebab ada iras dengan adik beradik lain kan, jadi diorang tak boleh nak kata anak pungut lah :D

      Delete
  13. Haha. Kitorang pulak suka usik adik cakap dia adik sorang aunty kurang siuman yang selalu pusing-pusing area rumah kitorang. Apa lagi, takut la budak tu walhal dia terpaling putih, takkan la anak aci. Hehe. Dulu la, adik akak sebaya awak dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. HAHAHAHA comel je usikk dia adik aunty kurang siuman tu :D
      Tapi sekarang dah besar dah, tak ada dah usik usik macam tu kan hehehe

      Delete
  14. hahahah sy x de adik bongsu tp arwah mak cik sy dulu selalu ckp kat anak bongsu dia: mak jumpa kau atas bukit ms mak pegi jogging... bkn sekali dia ckp tp byk kali sy dgr gelak je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahah jumpa atas bukit ye, adoi makcik anies pun, boleh tahan lawak hahaha

      Delete
  15. Oh, sabar kak. huhu. Memang ramai adik beradik gurau gurau camtu. hihi. Happy family gitewww kak. hihi. :)

    ReplyDelete

Maaf dipinta kerana bahasakan diri "aku"
Terima kasih sudi baca dan komen.